Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sztuka sprzed lat zamknięta w okładkach czarnych krążków [JAZZ OD NOWA FESTIVAL]

Redakcja
Na zdjęciu charakterystyczna okładka płyty Judas Piest zaprojektowana przez Rosława Szaybo, którą można oglądać w „Od Nowie”
Na zdjęciu charakterystyczna okładka płyty Judas Piest zaprojektowana przez Rosława Szaybo, którą można oglądać w „Od Nowie” Tomasz Bielicki
Festiwalowi w klubie "Od Nowa" towarzyszy wystawa prac Stanisława Zagórskiego i Rosława Szaybo. Dwójka kolegów ze studiów zasłynęła projektując okładki płyt winylowych dla największych gwiazd muzyki.

Obaj w latach 50. zdobywali artystyczne szlify na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Stanisław Zagórski i Rosław Szaybo wspólnie projektowali prace i wspólnie zdobywali nagrody. To właśnie oni otrzymali w 1960 roku I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie na Plakat „1000 lat Państwa Polskiego”. Zagórski wyjechał krótko później do Stanów Zjednoczonych, gdzie rozwinął swoje artystyczne skrzydła. Szaybo kontynuował swoją karierę w kraju.

Miles Davis i Elton John

Za oceanem Stanisław Zagórski pracował dla agencji reklamowych, projektował plakaty i okładki książek oraz wykładał na Akademii Sztuk Pięknych w Filadelfii. W 1964 roku nawiązał w Nowym Jorku współpracę z Atlantic Records i Columbia Records. I wtedy zaczęła się jego pasjonująca przygoda z projektowaniem okładek dla gwiazd muzyki. Wymieńmy chociażby Cream, Cher, Velvet Underground, Arethę Franklin, Milesa Davis, Rolanda Kirka, The Modern Jazz Quartet, Billy’ego Cobhama, Charlesa Lloyda, a także Michała Urbaniaka.

Z kolei Radosław Szaybo stworzył w Polsce sześć pierwszych okładek kultowej serii „Polish Jazz”. Od 1972 do 1988 roku pracował jako dyrektor artystyczny wytwórni CBS w Londynie. Tam zaprojektował okładki takich wykonawców jak Judas Priest, The Clash, Chicago, Elton John, Roy Orbison, Carlos Santana, Janis Joplin, Simon & Garfunkel oraz wiele obwolut z nagraniami muzyki klasycznej. Wystawę okładek zaprojektowanych przez obu artystów można oglądać w galerii „Od Nowy”. Warto je zobaczyć.

Kubański odcień jazzu

Dziś na Bielanach czeka nas wielki finał Jazz Od Nowa Festival. Na zakończenie imprezy usłyszymy Sean Noonan Pavees Eletric Trio oraz Carlos Averhoff Jr Quintet z gościnnym udziałem saksofonisty Grega Osby’ego. Początek o godz. 20.

Osby w swojej karierze współpracował z takimi tuzami jazzu jak Herbie Hancock, Dizzy Gillespie czy Jack DeJohnette. Kwintet Averhoffa przyjeżdża do Torunia promować nagrany wspólnie z amerykańskim saksofonistą altowym album „iRESI”. Harmonie i rytmiczne elementy muzyki kubańskiej mieszają się na tej płycie z nowoczesnym podejściem od współczesnego jazzu.

Gra i opowiada

Nietypowym projektem jest Sean Noonan Pavees Electric Trio. Jego lider łączy bowiem grę na perkusji ze snuciem podczas występów literackich opowieści. Relację z tegorocznego festiwalu będzie zamieścimy w poniedziałek.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska